Psykiatri - kæmper med psykisk sygdom

Når man kæmper med psykisk sygdom, bliver det ofte en indgroet vane at konstant rette opmærksomheden mod ens egne følelser og tanker. Det er en almindelig praksis at insistere på registrering af tanker, detaljeret beskrivelse af følelser, selvberoligelse og analyser af tankers og følelsers betydning. Terapeutiske samtaler og daglig kommunikation med pårørende, personale, støttepersoner og myndigheder drejer sig ligesom om at dykke ned i det indre følelsesliv.

Dog rummer dette indre fokus ikke nødvendigvis løsningen. Tværtimod kan det bidrage til at fastholde og styrke de negative tanker og følelser. MKP introducerer en alternativ tilgang, der fokuserer på at ændre tankemønstre frem for at dykke ned i konkrete tanker og følelser. Den giver mulighed for at rette opmærksomheden mod den ydre verden i stedet for den indre ved at ændre den måde, fagpersoner omkring borgeren kommunikerer på, og ved at tilbyde konkrete redskaber til interventioner og træning.

MKP repræsenterer ikke blot en metode, men også en tilgang og et mindset, der skal forstås som en støtte til borgeren inden for det pædagogiske arbejde. Den åbner døren for en mere nuanceret tilgang til mentalt velvære ved at skifte fokus fra det indre til det ydre, hvilket kan være en værdifuld ressource i håndteringen af psykiske udfordringer.

Vores uddannelser – kæmper med psykisk sygdom

Vores uddannelse er struktureret i tre moduler, der progressivt uddyber og implementerer Metakognitiv Pædagogik (MKP) inden for deltagerens faglige praksis. Hvert modul spiller en afgørende rolle i at opbygge en dyb forståelse for MKP og dets anvendelse i arbejdet med borgergrupper. Når en person kæmper med psykisk sygdom.

1. Modul: Introduktion af Teori og Metode (Deltagerens Mindset) Dette første modul tjener som grundlæggende introduktion til teorien og metoden bag MKP. Deltagerne vil få kendskab til de fundamentale principper i MKP samt udvikle en forståelse for, hvordan det udgør et særligt mindset. Fokus ligger på at skabe bevidsthed om egen tænkning og opbygge grundlaget for at anvende MKP i praksis. Deltagerne vil blive udfordret til at reflektere over deres eget mindset og forstå, hvordan dette kan påvirke deres professionelle tilgang.

2. Modul: Teori og Metode i Arbejdet med Borgergruppe, Implementering I dette modul dykker vi dybere ned i anvendelsen af MKP i konkrete arbejdssituationer med en borgergruppe. Deltagerne vil lære at tilpasse teorien og metoden til specifikke udfordringer og behov inden for deres arbejdsområde. Implementering af MKP vil være i fokus, og deltagerne vil få redskaber til at integrere principperne i deres daglige praksis. Casestudier og praktiske øvelser vil støtte deltagerne i at omsætte teorien til konkret handling og opbygge kompetencer til at facilitere MKP-baserede interventioner.

3. Modul: Erfaringer, Implementering Det tredje og afsluttende modul fokuserer på at dele erfaringer og refleksioner over implementeringen af MKP i deltagerens arbejde. Deltagerne vil have mulighed for at diskutere udfordringer og succeser, udveksle idéer og modtage feedback fra underviseren og kolleger. Målet er at konsolidere og styrke den praktiske anvendelse af MKP, så det bliver en integreret del af deltagerens professionelle værktøjskasse. Samtidig vil der være fokus på at skabe en bæredygtig implementering af MKP-principperne på lang sigt.