Handicap - Støtte i affekt

Pædagogisk hjælp til handicappede

Metakognitiv Pædagogik (MKP) repræsenterer ikke blot en metode, men snarere et fundamentalt mindset inden for det pædagogiske arbejde med handicappede borgere. Metoden kan integreres med  traditionelle tilgange og fokuserer på, hvordan fagpersoner kan regulere deres eget nervesystem som en central nøgle til at styrke samspillet med borgerne. Støtte i affekt for borger med handicap.

Handicap – Støtte i affekt og MKP

MKP anerkender betydningen af fagpersoners evne til at bevare ro og selvkontrol i daglige aktiviteter. Dette indebærer ikke kun håndtering af rutineopgaver, men også evnen til at agere konstruktivt, især når borgere er i affekt og har brug for støtte. Gennem MKP bliver selvregulering ikke kun et redskab, men en grundlæggende tilgang til at skabe et beroligende miljø, hvor borgere kan trives.

Det metakognitive mindset hjælper fagpersoner med at forstå, hvordan deres egne reaktioner og nervesystem påvirker samspillet med borgerne. Dette er særligt kritisk i situationer med høj affekt, hvor behovet for fagpersoner med selvkontrol er afgørende. Ved at integrere MKP som en daglig praksis bliver det ikke blot et redskab, men en måde at være til stede og skabe et rum, hvor fagpersoner kan regulere sig selv for at støtte borgerne optimalt. MKP er ikke kun teori; det er et praktisk redskab og et mindset, der gør en positiv forskel i det daglige samspil med handicappede borgere.

Det var lidt om Støtte i affekt af borgere med handicap. 

Vores uddannelser​

Vores uddannelse er struktureret i tre moduler, der progressivt uddyber og implementerer Metakognitiv Pædagogik (MKP) inden for deltagerens faglige praksis. Hvert modul spiller en afgørende rolle i at opbygge en dyb forståelse for MKP og dets anvendelse i arbejdet med borgergrupper.

1. Modul: Introduktion af Teori og Metode (Deltagerens Mindset) Dette første modul tjener som grundlæggende introduktion til teorien og metoden bag MKP. Deltagerne vil få kendskab til de fundamentale principper i MKP samt udvikle en forståelse for, hvordan det udgør et særligt mindset. Fokus ligger på at skabe bevidsthed om egen tænkning og opbygge grundlaget for at anvende MKP i praksis. Deltagerne vil blive udfordret til at reflektere over deres eget mindset og forstå, hvordan dette kan påvirke deres professionelle tilgang.

2. Modul: Teori og Metode i Arbejdet med Borgergruppe, Implementering I dette modul dykker vi dybere ned i anvendelsen af MKP i konkrete arbejdssituationer med en borgergruppe. Deltagerne vil lære at tilpasse teorien og metoden til specifikke udfordringer og behov inden for deres arbejdsområde. Implementering af MKP vil være i fokus, og deltagerne vil få redskaber til at integrere principperne i deres daglige praksis. Casestudier og praktiske øvelser vil støtte deltagerne i at omsætte teorien til konkret handling og opbygge kompetencer til at facilitere MKP-baserede interventioner.

3. Modul: Erfaringer, Implementering Det tredje og afsluttende modul fokuserer på at dele erfaringer og refleksioner over implementeringen af MKP i deltagerens arbejde. Deltagerne vil have mulighed for at diskutere udfordringer og succeser, udveksle idéer og modtage feedback fra underviseren og kolleger. Målet er at konsolidere og styrke den praktiske anvendelse af MKP, så det bliver en integreret del af deltagerens professionelle værktøjskasse. Samtidig vil der være fokus på at skabe en bæredygtig implementering af MKP-principperne på lang sigt.