Metakognitiv Pædagogik

Pædagogik har traditionelt været central for opdragelse, dannelse, trivsel og individuel udvikling. Det omfatter en forståelse af, hvad det vil sige at være menneske og hvordan mennesket bedst støttes til at trives og udvikle sig.

Trivsel og udvikling opnås i fællesskaber og dialektisk samspil og fagpersonens opgave er, at muliggøre og understøtte deltagelse i disse fællesskaber og samspil.

 

At frigive fokus fra ens eget indre følelsesliv og tanker har en dobbelt effekt: For det første reducerer det bekymringer, grublerier og andre uhensigtsmæssige strategier, hvilket resulterer i en mindskning af psykisk mistrivsel. For det andet giver det mulighed for at rette opmærksomheden mod fællesskaber og samspil, der fremmer personlig udvikling.

 

MKP udgør ikke blot konkrete redskaber til både interventioner og dokumentation; det udgør i lige så høj grad et mindset. Som fagperson styrkes evnen til at regulere egne følelser markant, når man står over for arbejdssituationer eller møder andre udfordringer.

I det store hele repræsenterer metakognitiv pædagogik en tilgang, der smidigt kan integreres med pædagogiske principper ved at styrke bevidsthed, selvregulering og refleksion i lærings- eller dannelsesprocessen. Det tilføjer ikke kun et nyt mindset, men indfører også værdifulde værktøjer og teknikker, der ikke blot hjælper individer med at forstå og forbedre deres metakognitive processer, men også skaber et fælles sprog. Dette fælles sprog viser sig som en fordel i gruppesammenhænge og arbejdssituationer, hvor en øget forståelse for metakognitive processer skaber en mere sammenhængende og effektiv tilgang.

Vejlederuddannelse

Opkvalificer dig med de nyeste viden indenfor det pædagogiske arbejde og få et stærkt mindset, der hjælper dig med at gøre en forskel.

Læs mere om vejlederuddannelsen her.